Inhoudsopgave
1. Waarom gebruikt de FOD Financiën een "PDF-handtekeningsysteem" ?
De FOD Financiën gebruikte vroeger het systeem van de digitale handtekening, dat niet langer ondersteund wordt door de recentste configuraties (CAPICOM). Bijgevolg werd er naar een oplossing gezocht om dit systeem te vervangen en deze leidde tot de "PDF-handtekening". Deze oplossing biedt de volgende voordelen:
Voorlopig gebruiken bepaalde toepassingen nog de CAPICOM voor de authenticatie. De FOD Financiën bestudeert alternatieven voor deze authenticatiemethode.
2. Waarom wordt de PDF op de ene computer direct weergegeven op de webpagina en wordt er op een andere computer voorgesteld om deze te downloaden ?
De FOD Financiën wil dat de toepassingen die aan de burgers ter beschikking worden gesteld, met de meeste browsers gebruikt kunnen worden. Het hoofddoel van de PDF-handtekening is dat, ongeacht uw browser, u uw document kunt ondertekenen en doorsturen naar de FOD Financiën.
Toch zijn er op de markt allerlei browsers beschikbaar die verschillend werken. De meest voorkomende browsers werden getest. Indien uw configuratie toelaat om de handtekening direct in de browser te maken, zal de PDF weergegeven worden op de webpagina. Zo niet, zal u een andere procedure worden voorgesteld. Hierbij wordt u verzocht om het document te downloaden, te ondertekenen buiten de browser (met Adobe Reader) en vervolgens voor te leggen aan de FOD Financiën.
3. Welke zijn de ondersteunde browsers ?
Zoals werd uitgelegd op de vraag Waarom wordt de PDF op de ene computer direct weergegeven op de webpagina en wordt er op een andere computer voorgesteld om deze te downloaden ?, zou u in staat moeten zijn om de procedure van de elektronische handtekening te kunnen voltooien ongeacht uw browser. U kunt echter de lijst met browsers raadplegen die u toelaten de PDF rechtstreeks op de webpagina te ondertekenen op het volgende adres: Ondersteunde browsers. Indien uw browser niet in deze lijst vermeld staat, wijst dit erop dat u zal worden voorgesteld om de PDF te downloaden en dat deze niet zal worden weergegeven op de webpagina.
4. Hoe kunt u de Adobe Reader-plug-in activeren onder Fedora/Firefox ?
Om Adobe Reader te kunnen gebruiken in Firefox op Fedora moet u de plug-ins nswrapper van netscape installeren. Daartoe moet u de volgende opdrachten invoeren:
yum install nspluginwrapper.i686
yum install nspluginwrapper.x86_64
5. Adobe Reader geeft aan dat de geldigheid van het certificaat van het document ONBEKEND is
Wanneer er een venster verschijnt dat aangeeft dat Adobe Reader een certificaat niet vertrouwt, wil dit niet altijd zeggen dat uw document vervalst is. Meestal wil dit zeggen dat Adobe Reader niet geconfigureerd is om documenten te vertrouwen afkomstig van de FOD Financiën.
Om dit te wijzigen, gelieve de procedure te volgen die beschreven staat op het volgende adres: FAQ Handtekening.
6. Belangrijke informatie over Adobe Reader XI
Windows
Adobe Reader 11.0 (XI) bevat een bug die de crash van Adobe Reader en van de browser veroorzaakt tijdens de handtekening van het document. Dit probleem is in de patch 11.0.(0)1 opgelost. Als Adobe Reader 11.0 reeds geïnstalleerd is, kunt u een new Adobe Reader installeren (Get Adobe Reader 11.0.(0)1) of de volgende procedure volgen :
Mac OS
Adobe Reader XI werkt onder Mac OS. Een configuratie stap is nochtans noodzakelijk om te kunnen ondertekenen. Klik hier om meer informatie te krijgen.
Om uw versie Adobe Reader te kennen :
7. Internet Explorer crasht bij toeval wanneer het PDF-document wordt weergegeven
Indien uw browser crasht op het moment dat het PDF-document wordt weergegeven, stellen wij u voor om ofwel de plug-in van Adobe Reader te deactiveren, ofwel het te proberen met een andere ondersteunde browser.
Wanneer u Isabel gebruikt, de enige oplossing is het deactiveren van de plug-in van Adobe Reader in Internet Explorer.
8. De weergegeven PDF is grijs
Dit kan gebeuren wanneer uw configuratie in onze systemen als zijnde ondersteund staat opgegeven, maar dat er zich een probleem voordoet wanneer het document wordt weergegeven. In dit geval raden wij aan om een van de volgende stappen te ondernemen:
9. De PDF wordt niet weergegeven (de voortgangsbalk blijft staan)
Dit kan gebeuren wanneer uw configuratie in onze systemen als zijnde ondersteund staat opgegeven, maar dat er zich een probleem voordoet wanneer het document wordt weergegeven. In dit geval raden wij aan om een van de volgende stappen te ondernemen:
10. Adobe meldt mij dat het document werd gewijzigd (Mac OS)
Wanneer u een bericht krijgt dat de inhoud van het document werd gewijzigd sinds de certificering, zoals hieronder, moet u Adobe Reader volledig opnieuw opstarten. Daarvoor gaat u naar het menu Adobe Reader en klikt u vervolgens op Quit Adobe Reader). Open daarna het te ondertekenen document met Adobe Reader.
11. Er gebeurt niets wanneer ik op het handtekeningvak klik
Dit probleem doet zich meestal voor wanneer u een oude versie van Adobe Reader gebruikt. Wij raden u aan om de laatste versie van Adobe Reader te downloaden via onderstaande link.
12. Mac OS X : fout "The credential selected for signing is invalid"
Standaard probeert Adobe Reader tevergeefs om uw certificaten te vinden via KeyChain, maar dit veroorzaakt problemen op het moment van ondertekening.
Om dit probleem op te lossen, moet u deze instructies volgen : Mac OS X : configuratie van Adobe Reader 11.
13. Mac OS X : configuratie van Adobe Reader 11
In Mac Os is het nodig om een configuratie van Adobe Reader uit te voeren om uw E-ID certificaat te kunnen ondertekenen. Standaard probeert Adobe Reader tevergeefs om uw certificaten te vinden via KeyChain, maar dit veroorzaakt problemen op het moment van ondertekening.
Ga in het menu Preferences.
Ga in Signatures. In Identities & Trusted Certificates, klik op More.
Click op PKCS#11... en na op Attach Module.
Geef: /usr/local/lib/beid-pkcs11.bundle en klik op OK.
Steek uw identiteitskaart in uw kaartlezer. Selecteer uw Signature certificaat :
Ga in het menu Usage Options en selecteer Use for Signing.
Een icon is nu verschijnt links van uw certificaat :
U kan nu tekenen met uw identiteitskaart.
14. PKCS#11-module koppelen in Adobe Reader 10 (Windows)
Het kan zijn dat uw certificaat niet in de lijst van certificaten voorkomt om reden van verschillende redenen:
Indien uw probleem hiermee niet werd opgelost, kunt u eveneens de volgende procedure volgen:
Open Adobe Reader
Klik op "Attach Module" (of "Een module toevoegen").
5. Selecteer het bestand C:\WINDOWS\system32\beidpkcs11.dll
Uw E-ID certificaten zouden nu in de lijst moeten staan.
15. PKCS#11-module koppelen in Adobe Reader 11 (Windows)
16. Mijn E-ID certificaat staat niet in de lijst (Linux)
Het kan zijn dat uw certificaat niet in de lijst van certificaten voorkomt om reden van verschillende redenen:
Indien uw probleem hiermee niet werd opgelost, kunt u eveneens de volgende procedure volgen:
17. Adobe Reader XI crasht tijdens het tekening (Windows)
Er is een gekend probleem in de versie 11.0 van Adobe Reader. Adobe Reader 11.0 crasht na het certificaat-keuze scherm. U kunt de volgende procedure volgen : Belangrijke informatie over Adobe Reader XI
18. Ik kan niet ondertekenen (Certipost)
Adobe Reader werd getest met de certificaten van Certipost en dit met succes. Indien u echter BER-foutmeldingen krijgt, kunt u proberen om deze op te lossen op de volgende manier:
Indien dit uw probleem niet oplost, gelieve contact op te nemen met de Certipost HelpDesk via het adres helpdesk@certipost.com
19. Ik kan niet ondertekenen (GlobalSign)
Indien u problemen ondervindt wanneer u een GlobalSign-certificaat ondertekent, controleer dan of u de laatste versie van Adobe Reader hebt geïnstalleerd. Indien het opnieuw installeren van Adobe Reader uw probleem niet oplost, gelieve dan de GlobalSign-support te raadplegen.
20. Ik kan niet ondertekenen (Isabel)
De Isabel-certificaten worden ondersteund. Wij hebben echter verschillende gevallen ontdekt waarbij gebruikers niet konden ondertekenen met de recente versies van Adobe Reader (X), maar bij wie dit zeer goed lukte met Adobe Reader 9. Indien u tot deze groep gebruikers behoort, kunt u de oude versies van Adobe Reader terugvinden op het volgende adres: http://get.adobe.com/fr/reader/otherversions/
Indien dit uw probleem niet oplost, gelieve dan de Isabel-support te raadplegen.
21. Ik krijg een foutmelding "Fout wegens het decoderen van BER" op het moment van ondertekening
De foutmeldingen van cryptografische diensten van Windows zijn bijna steeds het gevolg van een slechte communicatie tussen de computer en de smartcard. Controleer of u beschikt over de laatste versie van de drivers van uw kaartlezer.
22. Ik krijg een foutmelding van "cryptografische diensten Windows" tijdens het ondertekenen
De foutmeldingen van cryptografische diensten van Windows zijn bijna steeds het gevolg van een slechte communicatie tussen de computer en de smartcard. Controleer of u beschikt over de laatste versie van de drivers van uw kaartlezer.
23. Fout "Can't decode PKCS7SignedData object"
Als u tijdens de validatie van uw handtekening een fout krijgt met de boodschap "Can't decode PKCS7SignedData object", gelieve dan Adobe Reader en de eID Middleware te updaten.
Indien dit uw probleem niet oplost, gelieve de volgende procedure te volgen : PKCS#11-module koppelen in Adobe Reader 11 (Windows)
24. Fout "The PDF Could not be submitted"
Als u een boodschap krijgt die vermeldt dat het document niet kan worden verzonden vanuit de browser, zoals :
dan betekent dit dat er een probleem is met uw Adobe Reader plugin. Gelieve een van de acties hieronder te doen :
25. Wanneer ik de ondertekende versie van het document verstuur, krijg ik een foutmelding waarin staat dat het verkeerde formulier werd ingediend
Deze foutmelding verschijnt wanneer de FOD Financiën niet het verwachte formulier ontvangt. U moet steeds het document versturen dat werd voorgesteld bij het downloaden op de webpagina. Wanneer u de pagina vernieuwt, kunt u het document opnieuw downloaden, ondertekenen en versturen.
26. Wanneer ik de ondertekende versie van het document verstuur, krijg ik een foutmelding waarin staat dat de FOD Financiën de afzender van mijn certificaat niet vertrouwt
Enkel de certificaten die door de volgende afzenders worden verstuurd, worden aanvaard:
Gelieve te controleren of u een certificaat gebruikt dat werd verstuurd door een van de hieronder vermelde autoriteiten.
Indien u daadwerkelijk een certificaat gebruikt dat door een van deze autoriteiten werd verstuurd, gelieve dan contact op te nemen met de helpdesk van de FOD Financiën via het adres servicedesk.pub@minfin.fed.be.
27. Wanneer ik de ondertekende versie van het document verstuur, krijg ik een technische foutmelding tijdens de controle
Gelieve te controleren of de laatste versie van Adobe Reader en de E-ID Middleware werden geïnstalleerd. Indien dit uw probleem niet oplost, gelieve contact op te nemen met de helpdesk van de FOD Financiën via het adres servicedesk.pub@minfin.fed.be.
28. Ik heb het document ondertekend, maar het werd niet verstuurd. Het blijft weergegeven op de webpagina
Dit komt doordat uw browser en de lezer van Adobe Reader lezer incompatibel zijn. Wij raden u aan om uw browser en Adobe Reader te updaten of de Adobe Reader plug-in te deactiveren om de externe handtekeningprocedure te gebruiken van de browser. Zie ook : Fout "The PDF Could not be submitted"
29. Hoe moet de plug-in van Adobe Reader gedeactiveerd worden in IE?
Om de plug-in van Adobe Reader te deactiveren in Internet Explorer, moet u de volgende procedure volgen:
Ga in het menu en klik op Invoegtoepassingen beheren :
30. Hoe moet de plug-in van Adobe Reader gedeactiveerd worden in Firefox ?
Om de plug-in van Adobe Reader te deactiveren in Firefox, moet u de volgende procedure volgen:
31. Problemen met de weergave in de documenten
Sommige pdf-viewers geven bepaalde delen van de documenten niet correct weer. De komma's in de decimale bedragen kunnen bijvoorbeeld niet juist worden weergegeven. Indien u problemen ervaart, raden wij u aan om Adobe Reader te gebruiken.
32. Problème de signature avec Adobe Reader 11
Il est possible qu'il faille une configuration d'Adobe Reader pour pouvoir signer avec votre certificat E-ID.
Ouvrez le menu principal d'Adobe Reader XI, puis allez dans Preferences.
Allez dans la catégorie Signatures. Dans la partie Verification, cliquez sur More.
Dans la catégorie Verification Information cliquez sur jamais, puis OK pour valider.